söndag 20 november 2011

Sjuk glassmak

Första psykiatriveckan är avklarad och endast en återstår. Bjöd igår på en glass med minst sagt oförutsägbar smak. Vi käkade först raggmunkar med flärre och lingonsylt som J lagat, och för att fortsätta på bacontemat hade jag gjort kanderad baconglass (?!) inspirerad av patienterna jag träffat denna vecka. Receptet kommer, som vanligt när jag gör glass, från Lebovitz, som jag justerar liiite liiite liiite, bara för att. Hur konstigt det än låter blev glassen vansinnigt god, och kan helt klart rekommenderas till alla som gillar bacon, sirap och livet! Gillar man inte livet så kan glassen potentiellt ändra på den saken. Alternativt lite fluoxetin.

Kanderad baconglass 
(3/4 L)

För att kandera baconen. Lägg 5 baconskivor på ett bakplåtspapper, strö brunt socker över. Sätt in i ugnen i 12-16 min. Ta ut plåten halvvägs och vänd på skivorna. De ska bli gyllenbruna, men inte brända! Låt svalna på ett galler tills de är krispiga och fina, och skär sedan i små bitar.

Glassbasen:
45 g smör
140 g brunt socker
675 ml 18% grädde
5 stora äggulor
2 tsk mörk rom eller whiskey
1/4 tsk vaniljextrakt.
Mörk sirap efter smak.

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull, häll i sockret och värm tills det löst sig. Häll därefter i hälften av grädden. Häll resterande grädde i en skål i isvattenbad och sätt en finhålig sil ovanpå. Vispa upp gulorna i en annan skål, och tillsätt den varma gräddmixen försiktigt under ständig omrörning. Häll tillbaka i kastrullen och värm. skrapa botten och kanterna för att blanda allt. Smeten är klar när den fastnar på baksidan av en slickepott. Häll smeten genom silen ner i gräddblandningen. Häll ner vaniljen och spriten, vispa till den är sval. Kyl i kylskåp till den är riktigt kall och redo för glassmaskinen. I slutet av omrörningen i maskinen, tillsätt baconbitarna. Servera med sirap, eller gör som jag, rippla sirap i förvaringslådan för att marmorera glassen. Servera sedan ännu mer sirap till! Smacznego!





1 kommentar:

  1. Hejsan!

    Såg att du har varit inne på min blogg: glutenfri bakblogg och det gjorde mig så nyfiken på din blogg. Och det må jag då säga: vilka häftiga recept du har. Blev så sugen att göra flera av dom. Jätteroligt!
    Kommer att besöka din blogg många gånger framöver.

    Viveca

    PS. Har också insett att jag måste lära mig mer o m det här med sociala media för det var först idag som jag såg din kommentar. Lovar att jag ska sätta mig in lite mer i hur allt fungerar. DS

    SvaraRadera