söndag 23 oktober 2011

Chokladtårta med hasselnöts- & chokladmaräng

Födelsedagsmiddag för A igår. Hon förtjänade en tårta tyckte vi, så jag bakade en vansinnigt dekadent chokladtårta med nötmaräng. Den tar ett tag att göra, men är väl värt besväret vid speciella tillfällen. Ljuset va suboptimalt för foto så jag lånar en bild från sidan där jag fick receptet från :) Här finns det, och fler nedrans bra recept!


Chokladtårta med hasselnöt- & chokladmaräng

Kakan
140 g smör
1,75 dl brunt socker
6 ägg, gulan & vitorna separerade
340 g 70% choklad
1 1/2 msk espresso
1 1/2 msk rom 
1/4 tsk salt

Smält chokladen & låt svalna. Vispa smör & socker vitt & fluffigt. Häll ner gulorna & fortsätt vispa. Häll ner chokladen, espresson, romen & saltet, vispa. I En annan bunke, vispa äggvitorna till ett hårt skum - ja, man ska kunna vända upp o ner på bunken utan att det glider ut. Vänd ner 1/3 av vitorna i chokladsmeten, sedan resten, blanda försiktigt så att inte vitorna dör. Häll smeten i en smord form med bakplpapper undertill, grädda i 175 grader 25 min. 

Marängen
150 g 70% choklad, grovt hackad
120 g rostade* & skalade hasselnötter, grovt hackade
1 msk majsstärkelse, maizena.
4 äggvitor
170 g strösocker (3/4 cup)

Börja med att blanda chokladen, nötterna & mjölet i en liten skål. Vispa vitorna hårt, häll successivt i sockret och fortsätt vispa länge länge tills marängen blir blank och styv och topparna står kvar. Vänd försiktigt ner chokladblandningen. Bred ut över kakan, än en gång försiktigt, för att inte förstöra luftbubblorna som bildats i marängen. Grädda i ugnen ytterliggare 25-30 min tills marängen blivit krispig & fått fin färg. Låt svalna litet innan du tar loss formen. 

*Rostade hasselnötter. Sprid ut nötterna på en plåt, ös in i ugnen 180 grader 10 min, ta ut, vänd lite, in 10 min igen. De ska va gyllenbruna rakt igenom. Lägg nötterna i en handduk och gnid så försvinner skalen lätt. Ickerostade hasselnötter passar inte i denna tårta!


Funkade som muffins också! Dra av 10-15 min på vardera gräddning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar