onsdag 19 oktober 2011

Matlådeinspiration

Häromveckan gjorde jag en sjudundrans "matlåda". Jag hade fått dille på att grava lax och var tvungen att prova. Alltså. Att man någonsin köper färdiggravad lax efter att ha gjort sin egen är befängt. Köpelax är varken godare eller billigare, och själva arbetstiden för gravningstekniken är cirkus en kvart. Visst, sedan får man tålmodigt vänta i två dygn innan man får äta firren, men då har man ju tid att baka bagels till matlådan! Bagels är i runda slängar en halv vetenskap att baka, och det tar tid, men det ser ju så piffigt ut! Glutenfria är de dessutom (som allt annat här på sidan).

Gravad lax med rödbetor

Finfin bagel med lax, cream cheese och sallad.


Gravad lax
Färsk laxfilé med skinn
Massa grovkornigt havssalt - vikt som laxen
Strösocker 1/2 saltmängden
Knippe färsk dill
Rivna rödbetor - för den fina färgens skull

Lägg laxen (helst fryst först för att undvika parasiter, men det glömde jag denna gången) , skinnet ner, i en lagom stor bytta. Blanda socker och salt och gnid in ovansidan av laxen ordentligt. Låt ett bra lager ligga ovanpå. Ös på de rivna rödbetorna och tryck till. Lägg på dillen. Slå in i plastfolie och lägg en rejäl tyngd ovanpå. In i kylen 48 timmar. Putsa bort allt salt, socker och eventuella rödbetor, skölj lite grann kanske. Skär upp så mycket du ska äta för tillfället, slå in guldet i folie igen och den kan gladeligen ligga i kylen en 10-12 dagar.

Grova glutenfria bagels
(Adapterat och förfinat från Finax hemsida)

5 dl vatten
50 g jäst
1,5 msk fiberhusk
70 g ljus sirap
2 msk olivolja
2-3 tsk salt
350 g grov GF mjölmix
350 g GF fin mjölmix

Garnering:
1 uppvispat ägg
Linfrön, sesamfrön, chilifrön, rostade krossade hasselnötter. Eller varför inte annat skrafs du har hemma?

Lös upp jäst o fiberhusk i fingervarmt vatten, låt svälla 10 min. Blanda ner övriga ingredienser, spara lite av mjölet.
Blanda väl i maskin (någon sådan har inte jag, så jag fick klara mig utan. Det gick bra. Låt degen vila i bunken 20 min. Dela degen i 12 bitar på mjölat bakbord. Forma till en rulle och fäst ändarna i varandra så de formar en bagel. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt, jäs under bakduk i 30 min. Koka upp en stor gryta vatten. Lägg i ett par sötnosar åt gången, koka 1 min på varje sida, lägg på plåten, pensla med ägget och garnera efter tycke. Grädda i mitten av ugnen ca 20 min i 225 grader. Svalna på galler.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar